ساخت قدرتمندترین ابر کامپیوتر دنیا توسط فوجیتسو

 

ابرکامپیوتر K computer که به‌صورت مشترک توسط شرکت فوجیتسو و موسسه تحقیقاتی RIKEN ساخته شده است، موفق به کسب عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر دنیا در لیست TOP500 شد. سی‌و‌هفتمین لیست TOP500 هم‌زمان با بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی ابرکامپیوترها (ISC’11) در هامبورگ آلمان منتشر شد. در TOP500 list لیست رتبه‌ها و جزییات پانصد ابرکامپیوتر برتر دنیا اعلام می‌شود. این پروژه از سال 1993 آغاز شده و این لیست دو بار در سال (ژوئن و نوامبر) به‌روزرسانی و منتشر می‌شود.

K computer هنوز تکمیل نشده و پیکربندی آن به طور مشترک توسط این دو شرکت در حال توسعه است. این ابر کامپیوتر از 672 قفسه (Computer Rack) تشکیل شده و در مجموع دارای  68544 پردازنده است.در پروژه TOP500 برای مقایسه عملکرد ابرکامپیوترها از برنامه تست LINPACK استفاده می‌شود که سرعت پردازنده‌ها را بر اساس واحد پتافلاپس (Petaflops) اندازه می‌گیرد. 

K computer با کسب عملکرد 8162 پتافلاپس موفق شده است تا در صدر این لیست قرار گیرد. علاوه بر این، سیستم مذکور با بازده محاسباتی 93 درصد، در این زمینه نیز استاندارد بالایی را به‌نمایش گذاشته است. از ژوئن 2004 که یک ابرکامپیوتر ژاپنی به نام Earth Simulator توانست رتبه اول را در لیست TOP500 کسب کند، این اولین بار است که مجددا یک ابرکامپیوتر ژاپنی دیگر موفق به کسب چنین افتخاری می‌شود.


RIKEN، شریک سازنده این ابر کامپیوتر با فوجیتسو در واقع یک موسسه تحقیقاتی ژاپنی در زمینه علوم طبیعی است که در سال 1917 پایه‌گذاری شده. بودجه سالانه این موسسه 800 میلیارد ین است که توسط دولت ژاپن تامین می‌شود. در حال حاضر 3000 دانشمند در آن مشغول به‌ کارند که در 7 کمپ در ژاپن مستقر شده‌اند. زمینه‌های تحقیقاتی این موسسه بسیار متنوع و شامل فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، علوم پزشکی، مهندسی و علوم کامپیوتری هستند که از تحقیقات پایه تا اقدامات اجرایی را در بر می‌گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد