ایران بزرگترین قدرت استراتژیک حوزه خلیج فارس خواهد شد

گزارش روزنامه برزیلی "اواستادو " از تحولات خاورمیانه؛
ایران بزرگترین قدرت استراتژیک حوزه خلیج فارس خواهد شد . 

خبرگزاری فارس: یک روزنامه برزیلی با انتشار گزارشی درباره تحولات خاورمیانه نوشت با خروج نیروهای آمریکا از عراق که قرار است امسال عملی شود، ایران اولین قدرت نظامی استرتژیک در منطقه را به دست خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، روزنامه برزیلی "اواستادو " با انتشار گزارشی به قلم یکی از پژوهشگران بین‌المللی خود نوشت: با پایان یافتن حضور دائمی نظامی آمریکا در عراق، ایران به بزرگترین نیروی نظامی خلیج فارس تبدیل خواهد شد.

به نوشته این روزنامه برزیلی، در فهرست قدرت‌های نظامی سال 2011 "گلوبال فایر پاور "، ایران از نظر قدرت نظامی در جهان در ردیف 12 قرار می گیرد. پس از آن عربستان سعودی در ردیف 26 و خود عراق در ردیف 36 قرار می گیرند. در این بررسی، سرمایه‌گذاری های ایران در زمینه‌های هسته ای به حساب نیامده است که در این صورت، این کشور در ردیف بالاتری قرار می گرفت.

کشورهای امارات عربی، کویت، عمان و قطر بین 50 کشور قدرتمند از نظر قدرت نظامی قرار نگرفته اند. در این بررسی، تنها شمار نظامیان، سلاح ها ، تانک و کشتی ها و هواپیماها به حساب نیامده بلکه قدرت تولید صنایع نظامی هم در نظر گرفته شده است.

در حالی که آمریکا در آب‌های پر تلاطم بحران اقتصادی سیر می کند، دولت ایران شاخک های خود را برای مشخص کردن تراز قدرت در منطقه تا کشورهای همسایه گسترش داده است.

زور آزمائی دو کشور تهران و واشنگتن اکنون در عراق جلوه یافته است. از یک طرف، واشنگتن سعی دارد بغداد را متقاعد کند که تعداد حداقلی از نیروهایش در آن کشور باقی بمانند. از طرف دیگر، تهران سعی دارد از نفوذ خود بر اکثریت شیعه استفاده کرده و از عملی شدن این نیت جلوگیری کند.

"تریتا پارسی "، مدیر شورای ملی ایرانیان و آمریکایی‌ها، که این زور آزمائی را دنبال می کند، می گوید: ایران هر چه از دستش برآید انجام خواهد داد تا تضمین شود که سرزمین عراق برای حمله به این کشور مورد استفاده قرار نگیرد. او به عنوان مثال حمله نظامی ایران علیه قرارگاه‌های اکراد در هفته گذشته را مثال زد.

از نظر "روا بهلا "، پژوهشگر موسسه مشاوره ریسک سیاسی "استرانسفورد "، این اقدام ایران تنها برای دفاع نبوده بلکه نمایشی از قدرت آن کشور بوده است. تهران می‌خواهد به همسایگان نشان دهد که مقاومت در برابر نقش مهم ایران در منطقه می تواند معامله بدی باشد، در موقعیتی که به نظر می رسد آمریکا از زمان و امکانات برای دخالت و نجات آنها برخوردار نیست.

این پژوهشگر معتقد است که "انجام حمله نظامی از سوی شورای همکاری خلیج(فارس) بر علیه ایران بدون کمک آمریکا، اقدام واقع بینانه‌ای نخواهد بود ".

وی همچنین معتقد است که ایران برای توسعه نفوذ منطقه‌ای خود به این فضای خالی نیاز دارد و وقتی آمریکا عراق را ترک کند، این فضای خالی ایجاد خواهد شد.

برای پر کردن این خلاء رقابت وجود دارد. ایران و عربستان سعودی و ترکیه هر کدام می خواهند این فضا را پر کنند. خصوصا ایران که می خواهد از هر نوع کوشش آمریکا در آینده برای منزوی کردن و مورد حمله قراردادن آن کشور جلوگیری کند.

اگر ایران در پر کردن خلاء در عراق موفق شود، این کشور که با شش کشور خاورمیانه هم مرز است و اکثریت شیعه در آن کشور زندگی می کنند، خواهد توانست برتری سرزمینی و تولید نفت را تضمین نماید.

این پژوهشگر آمریکایی معتقد است، ایران برای انجام این کار لازم است با مخالفت اسرائیل رو به رو شود، اسرائیلی که از تسلط تهران در منطقه و همچنین از تسلط ترکیه که یک قدرت اقتصادی و نظامی رو به گسترش می باشد، نگران است.
انتهای پیام/ق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد