اهدای خون در ماه رمضان/ پزشکان: هیچ ضرر جسمی برای روزه دار ندارد

تهران - اهدای خون یکی از بهترین عباداتی است که در ماه رمضان در بین مردم مسلمان و روزه دار رایج است. هر چند برخی افراد تصور می کنند اهدای خون با زبان روزه، مشکلات جسمی به همراه دارد اما پزشکان می گویند این اقدام پسندیده هیچ زیانی برای روزه داران در پی ندارد.  

  

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، به گفته پزشکان، روزه داران باید بدانند که اهدای خون در ماه مبارک رمضان، هیچگونه آسیبی به سلامتشان وارد نمی کند و عارضه ای را نیز برای آنان ایجاد نخواهد کرد.

به گفته متخصصان، خونگیری هیچ خطر و ضرری برای روزه داران ایجاد نمی کند و در چنین شرایطی، مصرف مایعات پس از افطار، امری ضروری است.
برای جلوگیری از ضعف و بی‌حالی پس از اهدای خون نیز توصیه می‌شود، روز پیش و پس از اهدای خون، در فاصله افطار تا سحر مایعات به خصوص نوشیدنی‌های شیرین، مصرف شود و همچنین اهدا کننده تا حدامکان در همان ساعات اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه کند.
دکتر 'مریم صادقی ' ادامه می دهد: افرادی می توانند در روزهای ماه مبارک رمضان خون اهدا کنند که هنگام سحر غذای کافی و مایعات زیادی مصرف کرده باشند.
سازمان انتقال خون ایران با ایجاد پایگاه های ثابت و سیار خونگیری آماده پذیرایی از هموطنان روزه دار در سطح کشور و تهران بزرگ در ایام ماه مبارک رمضان است.
مدیر آموزش، جذب و حفظ اهدا‌ کنندگان اداره انتقال خون استان تهران در این زمینه می گوید: اهدای خون در ماه رمضان، هیچگونه عارضه ای برای روزه داران ایجاد نمی کند.
دکتر 'مریم صادقی ' ادامه می دهد: افرادی می توانند در روز های ماه مبارک رمضان خون اهدا کنند که هنگام سحر غذای کافی و مایعات زیادی مصرف کرده باشند.
وی با بیان این مطلب که روزه دارانی که خون اهدا می کنند،‌ نباید فعالیت سنگین بدنی در روز داشته باشند، گفت: روزه داران اهدا کننده خون پس از انجام این کار در صورتی که نشانه هایی مانند سردرد و یا افت فشار خون نداشته باشند، می توانند مانند بقیه افراد به کارهای روزانه و معمول خود بپردارند.
صادقی در عین حال افزود: روزه داران اهدا کننده خون پس از افطار نیز باید مایعات زیادی مصرف کنند.
این مسوول اداره انتقال خون استان تهران گفت:‌ از میزان خونگیری در روز های ماه مبارک رمضان تا حدودی کاسته می شود اما پس از افطار،‌ حضور داوطلبان چشمگیر است.
صادقی افزود: سازمان انتقال خون در تمامی ماه های سال نیازمند اهداِ‌ی خون هموطنان است و این کار در ماه های خاص متوقف نخواهد شد.
اجتمام**9134 **1569**

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد